Ny metode for tømming av septiktanker
- Avfallsservice AS

- 21. apr.
- 2 min lesing
Avfallsservice tar nå i bruk en ny metode for tømming av septiktanker som har utløp/drenering.
Dette skjer ved å ta i bruk en moderne avvanningsbil og gjør at vi under tømming skiller fast stoff og væske (rejektvann). Det faste avfallet (slammet) transporteres bort som før mens rejektvannet blir renset og pumpes tilbake i tanken.
Ved tømming av septiktank suges alt slammet inn i bilen. Deretter brukes bilens teknologi til å skille vannet fra slammet. Slammet blir værende igjen på bilen, mens vannet blir pumpet tilbake i tanken. Septiktanken kan derfor være nesten full av vann når tømmingen avsluttes. Det vil også være noe slam igjen i tanken da vannet blander resterende slam og får det til å flyte til toppen av vannet etter en stund. Mengden av slam som er igjen i septiktanken er da svært lite.
Den nye metoden gir flere fordeler:
Mer effektiv tømming – vi får med oss mer av slammet.
Redusert transport – mindre væske fraktes bort, som gir lavere miljøbelastning.
Hva betyr dette for deg som kunde?
Tanken din vil fortsatt fungere som normalt etter tømming
Du vil oppleve at det er væske igjen i tanken – dette er helt riktig og ønskelig.
Ingen tiltak er nødvendig fra din side.
NB! Dette gjelder ikke hvis du har septiktank uten drenering, ofte kalt en tett tank eller samletank. Altså en beholder som samler opp avløpsvann (sortvann fra toalett) uten at det renses eller slippes ut i grunnen. Slike tette tanker vil tømmes helt og vil ikke få rejektvann pumpet tilbake.
Hvis du har spørsmål om denne nye metoden, ta gjerne kontakt med oss på firmapost@avfallsservice.no eller ring 77 77 00 00 (08.30-14.00).
Informasjonsplakat:




